Wednesday, January 12, 2011

NASIHAT

Kenapa aku nak cakap pasal nasihat..sebab..aku antara org yg selalu dinasihatkan. aku pun tak tahu kenapa bila aku borak2 event tengah gossip2 pun, mesti ada kata2 nasihat utk aku..aku rasa muka aku ni muka jenis nak mintak nasihat kot...(muka mintak nasihat ok, bkn muka mintak penampar..tolong jgn salah faham disini..)..selalunya nasihat2 ini diberi secara percuma oleh abg2, kakak2, makcik2 n adik2 kat opis ni...tak pun member2 aku yg tak berapa nak amat kat dunia cyber ni...so arini aku kan kongsi antara nasihat2 yg paling aku ingat..bkn saja apa nasihatnyer..malah situasi dan sape yg bagi nasihat tu pun aku hengat...tapikan antara nasihat2 ni yg paling byk menasihati aku of coursela pn. mak yer...(mak aku la tuh)..aku ni jenis kalu ader masalah aku nak settlekan cepat, so mak aku nila yg selalu nasihatkan aku utk sabar n etc...aku ni bukan nyer tak sabar, tapi kalu personal problem mmg aku nak settlekan cecepat..aku byk lagi masalah lain nak fikirla beb...tu bini david beckham tu, da pregnant, ntah dpt ank pompuan ke tidak agknya, kalu dpt ank pompuan nak bagi nama aper..kalu tak dpt ank pompuan nak jwb aper kat press..tu aku nak kena pikir tu.....si sapee salee siharimau malaya tu..dpt offer kelab kat indon, nak terima ke tak nak? kalu dia terima offer tu, dia kena stay kat sana..abis tu team malaysia, camane? aku gak nak kena pikir..abis tu kes SUK kat selangor lagi, peniaga2 kat penang..belom masuk lagi kes minyak masak kena sorok...tu semua aku nak kena pikir..so, aku takder masa nak pikir personal problem aku k..sebab tu aku nak settlekan jer cecepat..walaupun aku settlekan ngn beremosi yg teramat...so disinilah peranan pn.emak utk menasihati aku ...kat mana kiter tadi?

bukan aku nak cite pasal nasihat ker tadi?? berbalik pd nasihat2 yg terpahat kat kepala hotak aku...ni la senarai2 nyer....tadaaaa...

NASIHAT 1
antara nasihat yg paling aku ingat..diberikan oleh seorg ketua jabatan masa aku mula2 masuk keje dulu..
'kalu jumpa org, senyum..tegur..jgn datang keje, balik keje jer..bercampur ngn kwn2 pejabat..ko jgn nak menyombong tak tentu pasal.."
mcm kasar bunyinyer kan..tapi inilah antara nasihat terawal yg aku terima masa mula2 keje dulu..disebabkan aku org yg mendengar kata, maku aku ni pun tersengih2 tak tentu pasal kat ofis..senyum n berkawan ngn semua org..effectnyer? aku dapat ramai kawan n senang nak mintak tolong kat kwn2 opis...bila fikir balik, mmg betul nasihat ni n sgt berguna wat aku...kalu lah aku tak dgr nasihat ni dulu, mgkn aku ni jadik org yg paling di anti di pejabat ni....mana la tau kan...thanks n kredit utk sipenasihat pertama..

NASIHAT 2
ni nasihat oleh sorg abg kat aku...masa ni kitorg tgh syok dok gossip org lain..gossip eh, bkn mengata..gossip sekitar kenapa suami n isteri selalu tak sehaluan dlm membuat keputusan..yg tak bole blah nyer, nasihat ini dr seorg lelaki...seorg lelaki ok..
"jgn mengharap sesorg tu akan kekal ngn sikap dia, kdg2 diorg byk cover je masa mula2 nak kenal kita...nanti da kawin barula tahu siapa di sebenarnya..jgn letak harapan tinggi sgt" (ayat telah dimodenkan, masa abg ni bagi nasihat, ayat dia kg jer.. tapi bagi tujuan komersilkan aku telah memodenkannya dgn menukar nahu n tatabahasa, namun maksudnya tetap sama)
tak caya kan nasihat ni dtg dr seorg lelaki...aku respek ngn abg ni, wpn dia ni tak hempuk sgt n tersangat sengal, namun dia tlh menasihatkan aku dgn jayanyer...dia tlh berjaya mengimpresskan aku tu..

NASIHAT 3
dinasihatkan oleh seorg makcik...makcik yg tersgt pemurah n sgt kreatif..dia watkan kek tunang yg sgt cantik n sedap tau..kek biasa jer, hias ngn biskut kati tu..tapi hasilnyer sgt marvelles..the best part, bendalah tu free..aku suka sgt ngn makcik ni..bkn sbb dia bg kek free, tapi sebab dia seorg ibu tunggal yg sgt tabah..semua ank2 dia berjaya walaupn dia sorg2 jer yg besarkan diorg semua..nasihat dia..
"nak wat pe kita berdua kalu hati kita tak tenang..kalu sorg2 n kita mampu, teruskan je..jgn takut sebab bkn org lain yg tentukan nasib kita, tapi kita sendiri..'
nasihat diberi ketika kitorg borak pasal knp dia tak kawen lg selps berbelas tahun...sgt sedih, tapi aku termotivasi...ni bkn pasal kehidupan berumahtangga jer, tapi dlm kehidupan harian kita gak, jgn terlalu harap pada org lain utk tolong kita..kalu mampu, kita usaha sendiri....kita yg tentukan nasib n kebahagiaan kita sendiri..thanks makcik...sgt rindu pada kamu..

NASIHAT 4
"siapa pun pemimpin kita, mesti ada kekurangan...yg penting kita aman n hak kita terpelihara..jgn mudah terpengaruh'
agak politik bunyinyerkan? memanglah..ia adalah dr seorg abg yg telah mempolitikkan dirinyer..aku setuju banget ngn abg ni..dialog ni tercetus masa nak PRU dulu..aku ngn dia borak psl pucuk pimpinan kerajaan kita yg agak bergolak masa tu..kata2 abg ni wat aku sedar siapa pun pemimpin kita, pasti ada kita tak puas ati..kalu kita jadi pemimpin pun, mesti kita nak tlg n naikkan family n kekawan kita dulukan..so, tak ader bezanyer..yg penting, kita terus amn n hak kita terpelihara..jgn kerana marahkan individu, kita nak pertaruhkan masa depan negara..nak ubah kerajaan yg kita dah tahu track rekodnya yg bersih pd kerajaan yg kita tak tahu hala tuju perjuangan diorg...jgn nak memasal....so politikus la aku today...huhuhu..

NASIHAT 5
"serahkan semua pada Allah, dia tahu ape terbaik wat kita"
kata2 ni tercetus masa aku tgh menyelesaikan masalh sorg kakak...camane ek, aku tgh nasihatkan dia tetiba lak dia yg nasihatkan aku..aku pun tak faham..masa ni akak ni ada problem ngn business partner dia..aku nasihatkan dia, dia nasihatkan aku..aku nasihatkan dia, dia nasihatkan aku..aku nasihatkan dia, dia nasihatkan aku..lama2 terkeluarlah ayat ni...tak perlu ler aku komen, sebabnyer mmg kata2 ni terbukti benarkan...

NASIHAT 6
nasihat tak bole blah dr sorg kakak..kenapa aku kata tak boleh blah..sebab nasihat ni termasuk dlm kategori nak smash org k...nasihat ni tercetus masa dia tanya knp aku ni single..walaupun agak membunuh jiwa, tp bila aku pk balik..akak ni bg nasihat mengikut persepsi dia..dia tak tahu kisah idup aku, so dia cuma menasihati tanpa prejudis...
"jangan memilih sangat"
sgt laser..tapi amat menyedarkan..dlm apa jua situasi, kita jgn terlalu mencari kesempurnaan..jgn terlalu perfectionist...sebabnyer takde aper yg sempurna kat dunia ni kecuali ALLAH..mgkn akak ni nasihatkan aku dr segi teman hidup, tapi tak salah kalu aku aplikasikan utk tujuan hidup yg lain kan..

NASIHAT 7
"jgn syak wasangka kat org n jgn berfikiran negatif"
di nasihatkan oleh sorg adik k...aku ni ader sikap yg suka sgt berfikiran negatif kat org, nasihat ni tercetus setiap kali aku mintak pendapat n nasihat dr adik ni..bila ader masaelah..adik ni la yg selalu coolkan aku..motivasikan aku..walaupun dia adik, tp dia boleh guide aku..hasil dr nasihat adik ni lah aku jadi lbh positif n cool..aku tak mudah melenting..berfikiran lbh rasional n tak mudah nak syakwasangka lagi.. sebelum aku wat pape keputusan drastik pn, aku akan rujuk dia dulu..sape kata yg lebih muda tak bole nasihatkan yg lebih tua..kitorg da buktikan...

aku raser cukuplah aku share 7 nasihat ni dulu..next time aku share yg lain pulak...pehal aku nak taip byk2..report boss aku nak pun tak siap lagi nih..
so kali ini conclusion adalah ayat dr pn.mak..ini adalah kerana setiap kali aku diberi nasihat, aku akn cite pd puan mak...pn.mak ni kan diary bergerak aku..semua cite aku dia tahu....luv u mummy....
moral of da story dr pn.mak;
"jgn tgk sape yg cakap, dgr ape yg dia kata...kalu org tak suka kita, tak sayangkan kita..org tak nasihatkan kita..org nasihat pun ko nak terasa..nak kecik ati.."

maksudnya: kita jgn tgk sape yg nasihatkan kita, tapi apa yg dia nasihatkan kita..selagi namanya nasihat, tentu ia sesuatu yg baik..walaupun org yg nasihatkan kita tu bukan org yg baik, tapi nasihat dia tu tetap yg baik kan..korg paham tak?? kalu tak paham, aku terangkan next entry...weyyy...aku dah letih menaip la......adios......................................................................

No comments:

Post a Comment