Thursday, January 13, 2011

EDUCATION SYSTEM

saja aku tulis tittle dlm english...kalu aku tulis in malay mesti org tak nak baca punya.. sebab tajuk dia boringkan..peduli apa aku..bagi aku education la bendalah yg paling penting...semua perkara dlm dunia ini bermula dr ilmu right? kalu tak, knp wahyu pertama pun menuntut kita utk mencari ilmu..disitulah bukti peri pentingnya ilmu dlm kehidupan kita tau tak..disebabkan aku ni mmg suka pikirkan masalah org n masalah negara dr masalah sendiri maka aku pun nak memikirkan masalah education sytem kat negara kita ni...lately ni hangat tol isu novel interlok yg nak dijadikan buku teks utk sastera tu..tak faham tol aku ngn org malaysia ni...semua benda nak dipolitikkan..agaknyer sebab diorg ni tak der keje lain kot...idup da terlalu selesa..lainla org kat palestin tu bgn2 jer nak kena pikir camane nak fight ngn israel..nak bebaskan tnah air diorg..kalu org afrika, nak kena pikir mana nak cari makan..tanah mana nak kena gali...tak de masa diorg nak politikkan benda2 kecik ni...korg tgk tu,betapa tak bersyukurnya org malaysia ni kan...aku tak kesah kalu diorg nak politikkan bendalah lain...tapi ni pasal masa depan anak bangsa kita, pembelajaran n pendidikan diorg...future beb..future..ape sgtlah isu novel interlok tu..saja je diorg nak besar2kan...GAPENA da lahirkan rasa kekesalan diorg..penulis nyer pun da bersuara..tapi isu ni masih gak tak selesai2..smlm pun paper da keluakan memcm komentar berkaitan isu ni...naik muak aku nak baca...dahlah dulu isu PPSMI hangat didebatkan..lastly dimansuhkan sepenuhnya 2012 nanti...cukup cukuplah kita mempolitikkan isu2 berkaitan pendidikan ni...biarlah adik dan ank2 kita belajar n mendapat pendidikan yg sewajarnya ngn sempurna tanpa isu2 politik ni....kalu difikirkan balik, PPSMI tu tak perlu kita debatkan, tak timbul isu bahasa melayu dipinggirkan sebenarnya..korg tgk sendiri sape pencetus idea utk PPSMI..mantan PM kita ok..Dr.M..sape lagi yg lebih memperjuangkan bangsa melayu selain dr Dr.M kat tanah melayu ni..so, tak de isu, tak kanlah seorg yg dianggap ultra melayu nak meminggirkan bahasa bangsa nya sendiri...beliau cuma mahu ank bangsanya berdaya saing tu je..tapi...disebabkan dipolitikkan, maka tgklah apa da jadik..ank bangsa kita juga yg rugi..aku taknak la ulas byk2..keputusan da dibuat, so sbg warganegara yg patuh dan tak nak dituduh derhaka...aku akur walaupun agak tidak bersetuju...cakap2 ttg PPSMI ni, korg tahu tak amende bendalah tu..kalu tak tahu, rajin2 ler membaca n amik tahu ttg isu2 semasa yer, kalu tahu..bagus..aku suka ngan org yg update ngn isu2 semasa ni..menunjukkan kita seorg warga yg prihatin ye.. sebenarnya aku agak terkesan kalu mengulas tentang pendidikan ni..dr dulu aku diajar utk mementingkan ilmu..so bagi aku ilmu itu benda yg paling penting, paling basic..aku harap sgt tak kan ada lagi isu2 pendidikan yg dipolitikkan pada masa depan...dr sehari kesehari, aku dpt rasakan education system kita lbh mementingkan kuantiti dr kualiti..bila result PMR n SPM diumumkan malah UPSR pun, yg dititikberatkan bape byk A yg student ni score...adoiyai..berlambak2 yg dpt A ko..korg rasa maser zaman dulu2 berlaku ke situasi camni? tidak yer..masa zaman en.abang aku dulu, (merangkap along aku yer, jgn salah sangka disini) kalu dapat pangkat 1 tu, bole dikira dgn jari ok...siap wat kenduri lagi...tgk tu, betapa berkualiti nyer diorg zmn dulu2..tapi skang? aku tak kata aku tak iktiraf student skang ni, tapi tahap keekslusifan diorg tu da kurang...mai aku cite satu rahsia kat korg, utk score dlm sesuatu subject tu sebenarnya ada trick..kenapa aku kata ada tricK sebab aku da wat eksprimen tau..kisahnya masa aku form 3, masa tu aku nak amik PMR..disebabkan en.abang sgt menginginkan aku amik sains stream, maka en.abg telah memerintahkan aku utk score A dlm sains..tak bole nak blah abg aku ni..aku ni dah lah tak minat sains...aku pun menyuarakn pendirian aku masa tuh..aku tak nak n tak bole score ok..tapi en.abg telah mencadangkan aku utk dijadikan bahan ujikaji..en.abg menyuruh aku membuat latih tubi yg byk...wat sebape byk buku latihan yg ada..maka sbg bahan eksperimen en.abg, aku telah membuat latihan seberapa byk yg boleh..setiap hari tu beb...tanpa gagal..aku rasala kan ada lah dlm sepuluh buku latihan aku khatam..lama kelamaan aku dpt kesan satu perkara..apedia? sebenarnya soklan2 ni akn berulang2 ditanya dlm satu2 masa..bermaksud.. bentuk soalan dan eksperimen adalah sama, yg ditukar cuma label2 nya saja..sbg cth, buku yg pertama akn melabelkan tabung uji sbg A, B, C..buku yg kedua akan label K,L,M...tapi soklan adalah sama n of course lah jwpn pun sama...lama2 aku dah hafal soklan n jawapan nyer sekali...toksah nak cite la kalu aku bole score dlm trial..yg tak bole nak aku terima tu..aku bole dpt A ko dlm PMR..subjek sains tu...nampaknyer ujikaji en.abg telah berjaya...itu yg aku maksudkan dgn kualiti..aku dpt score bkn sebab aku menguasai subjek tu, tp sebab aku da biasa n hafal soklan n jawapan..cubala korg tnya konsep n kenapa sesuatu hasil eksperimen tu terjadik camtu? sumpah aku tak bole jwb...ini bermaksud..aku tak der kualiti dlm sains cuma aku menyumbang kuantiti dlm statistik org yg score A dlm sains...so, aku tak masuk pun sains stream sbb tak score dlm math..nampak tak, tak der keseimbangan kat situ...kita bole dpt bape byk A pun, tp utk apa kalu kita sebenarnya tak menguasai pun subjek tu...belajar utk peperiksaan, bukan utk ilmu..rugikan kalu camtu? aku tak bermaksud nak merendahkan adik2 pelajar kita skang, tapi bagi aku kita yg menyebabkan diorg lebih mengejar kuantiti dr kualiti...ntahler....masing2 ader persepsi sendiri..aku harap satu hari nanti kita akn lebih memandang kualiti dr kuantiti bila berbicara tentang pendidikan...en.abg pun berfikiran spt aku..kitorg byk discuss psl education system ni...aku suka sgt bila berckp en.abg..dia byk idea n info yg aku tak pernah tahu..walaupun dulu dia da jadikkan aku bahan ujikaji dia, tapi bagi aku at least dia da bukak mata n minda aku pasal kualiti n kuantiti..mgkn sebab dulu dia sains stream, maka dia nak aku amik sains gak..maka dia da bertindak kejam paksa aku dapat A..tak pela..benda pun da lepas..kalu nak ikutkan dendam,mahu aku pow dia satu laptop...hahaha....tabik spring kat you la ann...("ann" adalah panggilan si gula ati utk en.abg yer...sape si gula ati?..akn diterangkan next entry ye..)..


da lah..mari kita jump to the conclusion..spt biasa:

MORAL OF DA STORY:

# korg cariklah ilmu sebyk yg bole, tak bermaksud da grade kita tak perlu belajar lagi, proses mencari ilmu itu perlu berterusan selagi kita idup..


#tak perlu mempolitikkan isu2 remeh ni, biarlah ank2 n adik2 kita neutral dr isu politik ni..penatlah wei nak layan karenah org politik ni..


#kualiti itu lebih bernilai dr kuantiti


#kalu nak taip entry panjang2, duduklah dgn posisi yg betul yer...sebabnyer??? aku da sakit tengkok n pinggang ye....huhuhuhuhuhu..............


adiosaaa..............................................................................

No comments:

Post a Comment